لرزیدن فرمان خودرو و علت های آن

هرگونه نقص و یا مشکلی در فرمان خودرو می تواند حفظ تعادل و ایمنی خودرو را بر هم بزند. ممکن است حین رانندگی با این مشکل مواجه شده باشید، اگر چنین است و یا علاقه مندید دلایل این امر چه می تواند باشد در این مطلب با ما همراه باشید.

اصولاً زمان لرزش فرمان نفش مهمی در علت آن دارد. یعنی اینکه فرمان خودرو در زمان ترمز می لرزد یا در زمان معمول رانندگی ویا در سرعت های بالا، هر یک دلیل متفاوتی می تواند داشته باشد.

لرزیدن فرمان

لرزش فرمان خودرو در زمان ترمز

اگر در هنگام ترمز گرفتن، فرمان خودروی شما دچار لرزش می شود، می تواند به علت خرابی در روتورهای ترمز باشد. روتورها همان دیسک های ترمز هستند که لنت ها جهت توقف خودرو به آن ها متصل می شوند. در گذر زمان و از بین رفتن ضخامت روتورها می تواند منجر به لرزش فرمان در زمان ترمز خودرو باشد.

تاب داشتن دیسک ترمز نیز می تواند باعث بروز این حالت شود. نقص در کالیپر (اتصال دهنده لنت و روتورها)، آسیب در سیستم تعلیق و همچنین سخت شدن ترمزها از سایر عوامل لرزش فرمان حین ترمز گرفتن می تواند باشد.

لرزش فرمان خودرو در سرعت های بالا

اگر در زمانی که خودرو سرعت بالایی دارد چنانچه لرزش فرمان توأم با یک صدای غیرعادی باشد، آسیب در بلبرینگ نخستین احتمال است.

اگر چرخ ها بالانس و متعادل نباشند، در هنگام سرعت بالا علاوه بر فرمان، کابین خودرو نیز دچار لرزش می شود.

خرابی میل تعادل نیز که امکان تعادل و تقسیم نیرو بین چرخ ها را فراهم می کند، شل بودن پیچ چرخ ها و همچنین خرابی در شاسی خودرو از دیگر علت های لرزش فرمان خودرو می تواند باشد.

لرزش فرمان در حالت معمولی

چنانچه در حالت معمول رانندگی فرمان خودرو دچار لرزش می شود در مرحله نخست بایستی در میزان فرمان ارزیابی صورت پذیرد. در میزان فرمان، یکسان بودن دهانه جلو و عقب چرخ های جلو بررسی می شوند. چنان چه با میزان کردن فرمان همچنان لرزش فرمان وجود دارد باید به فکر راه حل دیگری باشید.

پلوس‌های خودرو

پلوس ها در منتقل کردن نیرو بین چرخ و محور خودرو نقش فراوانی دارد. نقص و آسیب در پلوس می تواند سبب لرزش فرمان خودرو در حالت معمولی باشد. در زمان آسیب پلوس تعویض دنده و چرخش خودرو با مشکل انجام می گیرد. در حالتی که پلوس آسیب دیده باشد در صورت ادامه رانندگی، خودرو متوقف خواهد شد.

چطور تشخیص دهیم مشکل از پلوس است؟

درصورتی که ایراد از پلوس باشد در همان حرکات اولیه خودرو، فرمان شروع بع لرزش می کند. اگر سرعت را بالاتر ببرید صایی نشیده نخواهد شد اما با کم کردن سرعت صدای نامناسبی که ناشی از چرخش سرپولس دور محور می باشد، شنیده خواهد شد. در این حالت باید حتماً به یک تعمیرکار ماهر مراجعه نمایید.

آسیب دیدگی کلاچ

کلاچ در هنگام تعویض دنده و همچنین توقف خودرو و خاموش نشدن موتور نقش مهمی دارد. در نتیجه اگر در حرکات اولیه خود لرزش فرمان احساس می شود، ممکن است مشکل از صفحه کلاچ باشد.

ارزیابی لرزش فرمان خودرو با چرخ‌ها

درصورتی که چرخ های خودرو تنظیم نباشند، این عدم تعادل، می تواند سبب لرزش فرمان شود. لذا تنظیم چرخ ها در کنار بررسی و چک کردن های فنی و مرتب خودرو بسیار اهمیت دارد.

استفاده از رینگ های جداگانه مانند رینگ اسپورت نیز ممکن است باعث ایجاد این مشکل گردد. همچنین ضربه شدید به چرخ ها نیز از دیگر عوامل لرزش خودرومی تواند باشد.

تنظیم باد لاستیک‌ها

وزن خودرو بر روی لاستیک ها قرار دارد. لذا سلامت و اطمینان از عملکرد صحیح لاستیک ها حائز اهمیت است. آسیب در عواملی مانند، سایز و برند تایر، کیفیت و میزان باد لاستیک ها می تواند سبب لرزش فرمان خودرو شود. بهتر است در تابستان به دلیل انبساط تایرها، کمی باد آن ها را کمتر کنید.

فرسودگی و کاهش کیفیت لاستیک ها نیز از دیگر عواملی است که می تواند سبب لرزش فرمان خودرو شود. فرسودگی لاستیک و عدم توجه به تعویض به موقع آن ها علاوه بر لرزش فرمان و عدم کنترل مناسب خودرو، می تواند باعث آسیب به جلوبندی وسیله نقلیه نیز شود.

همان گونه که بیان شد، لرزش فرمان خودرو می تواند علل مختلفی داشته باشد. نخستین مرحله بررسی شرایطی است که فرمان دچار لرزش می شود. هنگام حرکت، ترمز کردن و یا افزایس سرعت رایج ترین وضعیت هایی است که سبب لرزش فرمان خودرو می شود. معاینات و بررسی های دوره ای منظم خودر، میزان کردن فرمان و زوایای چرخ ها و همچنین سلامت لاستیک ها از جمله اقداماتی است که می تواند تا حد مطلوبی مانع از ایجاد لرزش فرمان خودرو شود.