روش هایی برای تسکین خستگی چشم برابر صفحه نمایش

دیگر کمتر کسی پیدا میشود که از کامپیوتر و گوشی های هوشمند و … استفاده نکند . اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در طول روز ساعت‌ها به صفحه نمایشگرتان خیره می شوید و تاکنون مشکلاتی از قبیل : سوزش چشم، درد گردن، تاری دید و ضربان سر را تجربه کرده اید، بهتر است بدانید ، شما مشکل رایجی با نام “خستگی چشم” دارید! در واژه‌نامه پزشکی این بیماری با عنوان “سندرم بینایی کامپیوتر” شناخته می شود و علت این بیماری هم به خاطر نور پس زمینه نمایشگر و خیره نگاه کردن به یک صفحه نمایش برای مدت طولانی است .

تحقیقات اخیر نشان داده است که 59 درصد افرادی که به طور معمول از رایانه و دستگاه های دیجیتال استفاده می کنند ، علائم خستگی چشم را تجربه می کنند .

هر 20 دقیقه ، 20 ثانیه به نقطه که در 20 فوتی شما هست نگا کنید !

استفاده از قانون 20-20-20، بعد از 20 دقیقه کار با کامپیوتر چشم خود را به مدت حداقل 20 ثانیه با نگاه کردن به چیزی که در فاصله ی 20 فوتی (6.1 متری) شما قرار دارد ، استراحت دهید ، مثلا اگر در نزدیکی شما یک پنجره وجود دارد با نگاه کردن به فضای بیرون پنجره ، از خستگی چشم خود جلوگیری کنید .

بیشتر پلک بزنید

برخی درد های چشم به علت پلک نزدن هنگام تمرکز به صفحه نمایش است برای این کار شما می توانید با پلک زدن هنگام خیره شدن به صفحه نمایش از خستگی ناشی از این عمل جلوگیری کنید .

فاصله مانیتور تا چشم خودتون رو تنظیم کنید

سعی کنید فاصله ی صورت تا مانیتور را تا انجایی که می توانید بین 20-40 اینچ یا 50-100 سانتی متر قرار دهید، در این فاصله ممکن است نیاز به بزرگ کردن اندازه ی فونت داشته باشید اما چشم ها در این فاصله راحت تر هستند .

تنظیم روشنایی صفحه نمایش

صفحه نمایش کامپیوتر شما اگر بیش از حد روشن و یا بیش از حد تیره باشد فشار زیادی به چشم ها وارد می کند. دلیل آن هم این است که چشم ها به سختی می توانند آیتم های تیره و بسیار روشن را تشخیص دهند .

 تنظیم روشنایی اتاق

شما باید سعی کنید برای ایجاد یک فضایی کاری ایده آل از نور طبیعی محدود به نور فلورسنت استفاده کنید، مثلا یک دفتر کاری عادی باید حدود 500 لوکس (لوکس به عنوان مقیاسی برای سنجش شدت نوری که به وسیله ی چشم انسان درک می شود ،هر لوکس معادل یک لومن بر متر مربع است) روشنایی داشته باشد.تعویض لامپ ها و تنظیم پرده ی پنجره در محل کار یکی از عوامل کاهش فشار بروی چشم است؛همچنین می توان در ویندوز رایانه ها با استفاده از پنل کنترل، مانیتور را به رنگ های طبیعی مثل رنگ آبی که فشار کمتری به چشم وارد می کند تنظیم کرد. یکی از نرم افزار هایی که برای آسان تر دیدن صفحه ی نمایش در نور کم و یا در شب وجود دارد F.LUX است .

چرخاندن چشم ها

شما می توانید با بستن چشم ها وچرخاندن آنها در جهت عقربه های ساعت از خستگی وتار شدن چشم های خود جلوگیری کنید، این عمل نه تنها خستگی چشم ها را برطرف می کند بلکه احساس خوبی دارد .

بهتر است بدانید :

  • هر چه قدر تابش صفحه نمایش کامپیوتر بیشتر باشد، فشار بیشتری به چشم ها وارد می کند، پس اگر شما می توانید روشنایی محیط کار خود را کنترل کنید و به فکر خرید یک مانیتور ضد تابش یا یک عینک ضد تابش باشید.

  • مانیتور های قدیمی تر تمایل به سو سو زدن نور دارند که همین امر فشار بیشتری به چشم ها وارد می کند. اما امروزه می توان با خرید یک مانیتور با وضوح بالا و روشنایی بهتر که با سازگاری بیشتری با چشم دارد از آسیب دیدن چشم خود جلوگیری کنید.

  • اگر کار با کامپیوتر برای شما یک فشار چشمی به وجود می آورد و به شدت ناراحت کننده است، بلافاصله همه ی چراغ های روشن را خاموش کنید و به نور طبیعی اکتفا کنید زیرا مایع تسلی است، سپس چشمان خود را بسته و یک استراحت کوتاه مدت داشته باشید.

  • اگر شما نیاز به عینک دارید و یا عینکی که از آن استفاده می کنید درست تجویز نشده، می تواند بیشتر به چشم هایتان آسیب برساند، اگر فکر می کنید که عینک کامپیوتر می تواند مفید باشد بهتر است آن را با یک دکتر چشم پزشک در میان بگذارید، با کاهش میزان تلاش مورد نیاز آسیب های وارد شده به چشم خود را کاهش دهید این کاهش آسیب ها شامل خستگی کمتر چشم ها می شود ؛ علاوه بر این خرید طلق ضد بازتاب، تابش خیره کننده توسط مانیتور را به حداقل برسانید، برخی از عینک ها هستند که از تابش خیره کننده صفحه نمایش جلوگیری می کنند.

اگر علائم چشم شما بدتر شد با دکتر تماس بگیرید؛ می توانید ازکمک های فوری پزشکی سوال کنید ویا به دکتر چشم پزشک مراجعه کنید و با یک معاینه ی چشم مطمئن شوید که از عینک مناسبی برای چشم خود استفاده می کنید، همچنین ممکن است که چشم شما نزدیک بین ویا دور بین باشدو یا ممکن است شما میگرن داشته باشید که نوعی از سر درد های شدید است که با کمک پزشکی می توان از این بیماری جلو گیری کنید .

منبع : wiki how