چند روش ساده برای مقابله با کم‌کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یک اختلال شایع است . در کم کاری تیروئید ، غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید را تولید نمی کند. غده تیروئید در بخش جلو و پایین گردن واقع شده است. هورمون های منتشر شده توسط غده تیروئید از طریق جریان خون شما حرکت می کنند و تقریباً در هر قسمت از بدن از قلب و مغز تا عضلات و پوست شما تأثیر می گذارد .

کم کاری تیروئید

درمان قطعی کم کاری تیروئید 

درمان کم کاری تیروئید مصرف روزانه داروهای جایگزین هورمون تیروئید است. البته داروها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند و فراموش کردن قرص ممکن است منجر به علائم بیشتر شود. در بعضی موارد ، داروهای طبیعی ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشند و در سبک زندگی کلی شما مناسب تر باشند.

هدف از داروهای طبیعی یا داروهای جایگزین رفع علت اصلی مشکل تیروئید است . مشکلات تیروئید بعضی اوقات در نتیجه موارد زیر شروع می شود :

رژیم غذایی ضعیف

استرس

مفقود شدن مواد مغذی در بدن شما 

غذا های مفید برای کم کاری تیروئید

غذا های مفید برای کم کاری تیروئید

باید بدانید که شاید درمان قطعی برای این عارضه وجود نداشته باشد امّا به راحتی با مصرف مواد غذایی مفید می‌توان آن را کنترل کرد :

ویتامین D :

ویتامین d

نوعی از کم‌کاری تیروئید وجود داردکه اتفاقا شایع‌ترین آنها نیز هست و به هاشیموتو معروف است؛ در این بیماری سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و به تیروئید حمله می‌کند، این عمل باعث می‌شود که این غدّه فعالیت خود را محدود کند یا از دست بدهد. بررسی‌ها نشان داده تمام افراد مبتلا به این بیماری با کمبود ویتامینD رو به رو هستند چرا که کمبود این ویتامین باعث افزایش آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی می‌شود.

اگر روزانه به مقدار کافی این ویتامین را دریافت کنید، فعالیت تیروئید شما به حالت عادی برمی‌گردد؛ ماهی سالمون میزان مناسبی از این ماده را در خود جا داده است که برای مصرف روزانه مفید است. هم‌چنین پرتقال، تخم مرغ، شیر غنی‌شده و… سرشار از این ویتامین هستند.

سلنیوم :

آجیل برزیلی

این یک مادة معدنی مفید با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که از مواد حیاتی در تولید هورمون‌های تیروئید محسوب می‌شود؛ مشکلات سیستم ایمنی بدن که باعث تیروئید کم‌کار می‌شوند، معمولا موجب ملتهب شدن این غدّه هستند و مصرف روزانة سلنیوم می‌‌تواند تا حدود زیادی آن را کاهش دهد.

آجیل برزیلی یکی از مواد غذایی سرشار از این مادة معدنی است، شما می‌توانید روزانه با مصرف تنها دو عدد از این آجیل‌ها التهاب ناشی از بیماری هاشیموتو را کاهش دهید.

آهن :

آهن

یکی دیگر از مواد معدنی موجود در بدن انسان، آهن است که کمبود این ماده موجب تخریب کار آنزیم‌های تولیدکنندة هورمون تیروئید می‌شود؛ دریافت این ماده به خصوص در خانم‌ها بسیار حیاتی است و از سن نوزده تا پنجاه سالگی روزانه هجده میلی‌گرم آهن نیاز دارند و این مقدار در سنین بالای پنجاه به هشت میلی‌گرم خواهد رسید.

تنها مصرف یک فنجان لوبیاسفید پخته در روز می‌تواند هشت میلی‌گرم آهن به بدن برساند. در نظر داشته باشید که جذب آهن برای بدن سخت است ولی اگر همراه با ویتامینC باشد، تسهیل می‌شود، مثلا: مصرف لوبیاسفید همراه با لیموترش؛ نکتة دیگر اینکه این مادة معدنی تاثیر داروهای هورمونی را کاهش می‌دهد، بنابراین میل کردن آهن را چهار ساعت بعد یا پیش از مصرف داروهای تیروئید انجام دهید.

یُد :

ید

باید بدانید که عنصر یُد برای تولید هورمون‌های تیروئیدی بسیار مهم است و بیشتر کسانی که به تیروئید کم‌کار مبتلا هستند، این عنصر را کم دارند؛ بزرگسالان روزانه 150 میکروگرم یُد نیاز دارند. مصرف مواد غذایی مانند: ماهی‌های آب شور، شیر، پنیر، ماست، نمک یددار و… وجود این ماده را در بدن شما تامین می‌کنند.

غذا های مضر برای کم کاری تیروئید

پیش از این اشاره شد که رژیم غذایی مناسب برای تیروئید کم‌کار، نبایدهایی هم دارد که در ادامه آنها را خواهید شناخت :

گلوتن :

گلوتن

حذف این مادة غذایی برای همه توصیه نمی‌شود ولی برخی متخصصان معتقدند غذاهایی که دارای گلوتن هستند مانند چاودار، جو و گندم، سیستم ایمنی بدن را برای حمله به تیروئید تحریک می‌کنند. کاملا مشخص نیست که گلوتن برای تمام افراد مبتلا به تیروئید کم‌کار مضر باشد، اما اگر با حذف چندهفته‌ای حال بیمار بهتر شد باید در رژیم غذایی خود تجدید نظر کند.

سویا :

می‌دانید که یُد ماده‌ای مهم برای تیروئید است و سویا دارای ترکیبات ایزوفلاون می‌باشد که کارایی یُد را مختل می‌کند؛ تمام مبتلایان به کم‌کاری تیروئید مجبور به ترک سویا نیستند و بیشتر آنها فقط باید میزان مصرف آن را کاهش دهند .

سبزی‌های چلیپایی :

سبزی

این نوع سبزیجات دارای آنزیمی هستند به نام گواتروژن که تولید هورمون تیروئید را مختل می‌کند؛ البته این سبزی‌ها مانند گل‌کلم و بروکلی سرشار از مواد مفید دیگر هستند و نباید مصرف آنها را قطع کرد ولی این بیماران نباید هر روز آنها را مصرف کنند.

باید بدانید که مصرف مواد غذایی دیگری نیز برای کم‌کاری تیروئید مفیدند ، مانند: انواع میوه‌ها که دارای ویتامینC هستند، غذاهای دریایی، لبنیات، سبزیجات برگ‌دار و غلات سبوس‌دار که ویتامینB و ویتامینE دارند و انواع مواد غذایی دارای پروتئین و فیبر؛ البته در مصرف آنها همیشه باید اعتدال را رعایت کرد. هم‌چنین از مصرف قندهای معمولی مثل: قند، شکر و شیرینی و نوشیدنی‌های کافئین‌دار باید پرهیز نمود.