عوارض مصرف نوشابه گازدار

مطالعات متعددی تاثیرات منفی نوشابه را روی وزن، دندان و معده نشان داده اند. پس نوشیدن نوشابه خطرات زیادی دارد. در این مقاله به بررسی عوارض خوردن نوشابه گازدار می‌پردازیم.

عوارض مصرف نوشابه

افزایش وزن و چاقی:

نوشیدن 330 میلی لیتر نوشابه ، میتواند در هر ماه حدود 0.5 کیلوگرم یا بیشتر به وزن شما اضافه کند و خطر چاقی را افزایش دهد و نوشیدن نوشیدنی های شیرین شده با قند باعث تجمع چربی در اطراف ناحیه شکم میشود.

افزایش خطر ابتلا به دیابت:

واقعیت این است که هم نوشابه‌ی معمولی و هم نوشابه‌ی رژیمی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط هستند. افزایش قند خون ناشی از مصرف نوشابه بدن را مجبور می‌کند قند را به چربی در کبد تبدیل کند.

افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان:

مصرف مکرر نوشیدنی های غیر الکلی احتمال پوکی استخوان را افزایش می دهد و ذکر این نکته مهم است که مصرف زیاد آنها توسط کودکان، کلسیفیکاسیون استخوان را در طول دوره رشد افزایش می دهد و برخی مطالعات نشان داده اند که اسیدیته این نوشیدنی ها با تشویق به کاهش کلسیم ، استخوان ها را ضعیف می کنند.

افزایش بروز مشکلات کلیوی:

متأسفانه احتمال ابتلا به این عارضه‌ی ناخوشایند در افرادی که به‌طور مرتب نوشابه مصرف می‌کنند، بیشتر می‌‌شود. مصرف زیاد قند و کم‌آبی بدن با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه در ارتباط است. نوشابه منجر به هر دو مشکل ذکر شده (کم‌آبی و سنگ کلیه) می‌شود.

وجود کافئین در مقادیر زیاد:

علاوه بر کمبود آب بدن ، کافئین می تواند منجر به تحریک پذیری ، بی خوابی ، تنش ، فشار خون بالا ، اختلالات گوارشی ، ادرار بیش از حد و ضربان قلب نامنظم شود.

افزودن شیرین کننده های مصنوعی:

شیرین کننده های فرآوری شده مانند آسپارتام ، به ویژه در نوشابه های رژیمی ، از خطرناکترین مواد شیمیایی هستند. این ماده از اسید آسپارتیک ، فنیل آلانین و متانول تشکیل شده است که ممکن است در بدن سرطان زا باشد.

افزایش سرعت پیری:

نوشابه حاوی فسفات و قند است که نشان داده شده هر دو سرعت فرآیند پیری را افزایش می‌دهند. کافئین موجود در نوشابه بدن را کم‌آب کرده و قند آن منجر به پف کردن می‌شود. مواد شیمیایی مضر نوشابه می‌توانند روی پوست تأثیرات پیرکننده داشته باشند و شما را در معرض خطر ابتلا به چین‌وچروک و خطوط ظریف قرار دهند.

نوشابه

نوشابه باعث تحریک و افزایش بسیاری از خطرات سلامتی مانند بیماری های قلبی ، سرطان می شود و رابطه آن با نقرس نیز مشاهده شده است .

افزایش احتمال فرسایش و پوسیدگی دندان:

مشخص شد که نوشابه باعث تحریک فرسایش و انحلال لایه مینا در دندانها و مواد معدنی موجود در آنها می شود که باعث ضعیف شدن دندانها و حساسیت بیشتر آنها می شود.

نوشابه حاوی اسیدهایی مثل «اسید فسفریک و اسید کربنیک» است.این اسیدها باعث ایجاد یک محیط به‌شدت اسیدی در دهان می‌شوند و دندان‌ها را در مقابل پوسیدگی آسیب‌پذیر می‌کنند. این اسیدها به‌تنهایی مضر هستند، اما زمانی که با قند ترکیب شود، خطرناک‌تر هم می‌شوند.

فشار خون بالا از عوارض جدی دیگر نوشابه است :

از آنجا که یکی از عوارض جانبی رژیم غذایی، افزایش وزن است، فشار خون بالا می تواند از عواقب آن باشد. همچنین شامل مقدار زیادی سدیم است، که می تواند سطح فشار خون را افزایش دهد. تنها در یک قوطی، 57 میلی گرم سدیم وجود دارد.


اوضاع بدن ، چند دقیقه بعد خوردن نوشابه !

20 دقیقه پس از نوشیدن نوشابه سطح قند خون به طور چشمگیری افزایش می یابد، سپس کبد، مقدار زیاد شکر را به چربی تبدیل می کند.

در عرض 40 دقیقه بدن همه کافئین را از نوشابه جذب کرده و باعث انبساط مردمک چشم و افزایش فشار خون می شود. در این هنگام ، گیرنده های آدنوزین در مغز مسدود شده و از خستگی جلوگیری می کنند.

پنج دقیقه بعد، ترشح دوپامین – یک انتقال دهنده عصبی که به کنترل لذت و مراکز پاداش مغز کمک می کنند، افزایش می یابد. روشی که نوشابه این مراکز را تحریک می کند، قابل مقایسه با اثرات هروئین است و باعث می شود که بدن ما بیشتر این نوشیدنی را طلب کند.

یک ساعت پس از نوشیدن آن، یک افت کاهش قند شروع خواهد شد و باعث حساسیت و خواب آلودگی می شود. علاوه بر این، آب از طریق ادرار، همراه با مواد مغذی مهم برای سلامتی، از بدن بیرون می رود.

90 دقیقه بعد از خوردن نوشابه، همه آن میزان آبی که از طریق مصرف یک شیشه یا بطری نوشابه وارد بدن شده است، دفع می شود یعنی نوشابه ها نه تنها باعث رفع تشنگی نمی شوند بلکه به دلیل قند و کافئین شان تشنگی را تشدید می کنند. همچنین 90 دقیقه پس از خوردن نوشابه حس کاذب گرسنگی به سراغ افراد می آید و نیاز به دریافت خوراکی های شیرین را افزایش می دهد.

بدن بر حسب عادتی که کرده است سه تا چهار ساعت بعد از خوردن نوشابه، دچار کمبود کافئین می شود و فرد دوست دارد که یک نوشابه ی دیگر بنوشید و اینگونه این چرخه همچنان ادامه می یابد.


سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که هر روز بیشتر از 6 قاشق چای خوری شکر مصرف نکنید، در حالی که در یک قوطی نوشابه تقریباً 10 قاشق چای خوری شکر وجود دارد پس نوشیدن فقط یک نوشابه در روز می تواند برای ما کاملا مضر باشد.

مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین، مثل نوشابه می‌تواند روی سلامتی بدن تأثیرات منفی داشته باشد. از جمله مضرات نوشابه می‌توانیم به افزایش خطر ابتلا به پوسیدگی دندان‌، بیماری قلبی و اختلالات متابولیک مثل دیابت نوع ۲ اشاره کنیم. مصرف منظم نوشابه عامل خطر اضافه وزن و چاقی شدید هم محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید، از بیماری‌های مزمن دوری کنید و عمر طولانی‌تری داشته باشید، مصرف نوشابه را قطع کنید یا به ‌حداقل برسانید.