کارهایی که بعد از خوردن غذا نباید انجام دهیم !

بعد از خوردن غذا تغییراتی در سیستم گوارشی فرد رخ می‌دهد که نیاز به زمان برای هضم غذا دارد. یادتان باشد بلافاصله بعد از خوردن غذا چند کار را هرگز انجام ندهید.

غذا خوردن

1. خواب

بطور کلی هضم غذا در حالت نشسته راحت تر انجام می شود. به مین دلیل توصیه می شود حدود 30 تا 45 دقیقه پس از صرف غذا دراز نکشید و نخوابید. این موضوع برای کسانی که رفلاکس اسید معده دارند بسیار ضروری است، این افراد برای پیشگیری از تشدید برگشت اسید معده به مری، به هیچ عنوان تا یک ساعت پس از صرف غذا نباید دراز بکشند یا بخوابند. اگر مشکل گوارشی خاصی ندارید، خوابیدن پس از صرف غذا مشکل چندانی ایجاد نمی کند، هر چند توصیه کلی به همه برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش و حرکات دودی معده، نخوابیدن پس از صرف غذاست.

2. سیگار

شاید کشیدن سیگار بعد از یک وعده غذایی به شما احساس خوبی بدهد اما توجه کنید که بدن شما پس از خوردن غذا به هضم مناسب نیاز دارد. اگر بلافاصله سیگار بکشید ، نیکوتین به اکسیژن که در هضم غذا لازم است متصل می شود و بدن شما مواد سرطان زا بیشتری را در این هنگام جذب خواهد کرد .

3. حمام کردن

حداقل نیم ساعت فاصله قرار دهید به ویژه حمام داغ توصیه نمی‌شود زیرا در جریان خون در اطراف معده اختلال ایجاد می‌کند و بر هضم غذا اثر منفی می‌گذارد.

4. میوه نخورید

با توجه به اینکه بعد از خوردن غذا معده پر و سنگین می شود، خوردن میوه به این سنگینی دامن می زند و در عمل هضم، مشکل ایجاد می کند و بهتر است یک تا دو ساعت پس از صرف غذا میوه میل نکنید. 

5. چای ننوشید

چای می‌تواند محیط معده را اسیدی کند و تأثیر منفی بر مواد معدنی معده بگذارد بعد از غذا مایعات باید با نیم ساعت تا یک ساعت فاصله مصرف شود.

6. آب سرد

خوردن آب سرد بعد از غذا باعث انقباض عضلات روده می شود، اینکه می‌گویند نوشیدن آب یخ بعد از غذا باعث سرطان معده می‌شود، پایه علمی ندارد. تنها مشکلی که با نوشیدن آب یخ بروز می‌کند، همان دل‌درد یا انقباض عضلات روده است. اگر شما هم دچار سندرم روده‌ تحریک‌پذیرهستید بیشتر در معرض این مشکل خواهید بود.

نکته مهم این است که نوشیدن آب بعد از صرف غذا، باعث رقیق شدن شیره معده می‌شود و می‌تواند در هضم غذا اختلال ایجاد کند؛ بنابراین سعی کنید نیم ساعت قبل از غذا و نیم ساعت بعد از غذا، آب ننوشید.

7. ورزش نکنید

ورزش ممکن است به قلب افراد دچار بیماری های قلبی- عروقی، فشار وارد کند. مصرف غذای سنگین و ورزش فوری بعد از آن، این فشار را چند برابر می‌کند. اگر غذای سبکی خورده‌اید، حداقل دو تا سه ساعت و در صورت مصرف غذای سنگین، حداقل سه تا چهار ساعت باید از انجام ورزش و فعالیت بدنی خودداری کنید.
چنانچه بعد از غذا، ورزش کنید بدن شما انرژی بیشتری می سوزاند. اما به یاد داشته باشید منظور از غذا یک وعده غذایی کوچک و سبک و منظور از ورزش یک فعالیت بدنی سبک و ملایم است.
دیواره معده یک بافت عضلانی است که با انقباض خود موجب مخلوط شدن غذا با آنزیم های گوارشی شده و به هضم غذا کمک می کند. این بافت عضلانی برای انجام عمل خود نیاز به خون و اکسیژن کافی دارد. غذای حجیم و سنگین و فعالیت بدنی شدید موجب می شوند که خون رسانی هم به عضلات دیواره معده و هم به عضلات اسکلتی بدن دچار اختلال گردد.