معرفی مواد خوراکی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن + توضیحات مهم

سیستم ایمنی بدن مجموعه‌ هماهنگی از اعضای بدن است که عملکرد آن ارتباط مستقیمی با غذاهایی که می‌خوریم دارد. وظیفه دستگاه ایمنی بدن حفظ سلامت اعضای بدن از بیگانگانی مانند ویروس‌ها و میکروب‌هاست. این دستگاه بدون دریافت مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها در کارکرد خود دچار مشکل می‌شود و نتیجه آن بیماری‌هایی است که به آن‌ها مبتلا می‌شویم.

تقویت سیستم ایمنی بدن باید جزو اولویت‌های هر شخص باشد تا قادر به ادامه حیات و حفظ سلامتی خود باشد. برخی از مواد خوراکی اثرگذاری بیشتری برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. این پرسش افراد زیادی است که «چگونه سیستم دفاعی بدن خود را بالا ببریم». در این مقاله می‌خواهیم پاسخ این پرسش را با تشریح مواد خوراکی مفیدی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند پاسخ بدهیم. با ما همراه باشید.

چه نشانه‌هایی علائم سیستم ایمنی ضعیف است؟

هنگامی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد یا ضعیف بشود نشانه‌های گوناگونی در بدن این موضوع را به ما متذکر می‌شوند. برخی از این نشانه‌ها شامل موارد زیر است.

  • خستگی مداوم
  • یبوست
  • اسهال طولانی مدت (بیشتر از یک هفته)
  • ریزش موها
  • زرد شدن پوست
  • دردهای مفصلی
  • تغییرات وزنی
  • گوش، پا، دست یا انگشتان سرد
  • حساس شدن به نور خورشید
  • تب خفیف
  • خشک شدن چشم

دقت کنید که این‌ها برخی از علائم ضعف ایمنی هستند و می‌توانند نشانه‌های هر چیز دیگری هم باشند بنابراین وقتی این موارد مشاهده شد نمی‌توان با قطعیت درباره ضعف سیستم ایمنی اظهار نظر کرد. تنها پزشک می‌تواند قطعیتی مشخص را به شما ارائه دهد.

خوراکی‌های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدامند؟

مواد غذایی بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین این مواد خوراکی را به شما معرفی خواهیم کرد.

⦁ مرکبات

مرکبات منابعی بسیار غنی از ویتامین C هستند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کنند. معمولا پزشکان در فصل‌های سرد سال که سرماخوردگی بیشتر متداول است برای بیماران خود قرص‌های ویتامین C تجویز می‌کنند و توصیه می‌کنند از مرکباتی مانند پرتقال یا لیمو مصرف کنند. دلیل این توصیه نیز آن است که بدن انسان ویتامین سی را تولید و ذخیره نمی‌کند به همین دلیل باید روزانه از موادی که سرشار از این نوع ویتامین هستند تغذیه کنیم. مرکبات شامل میوه‌هایی مانند گریپ‌فروت، نارنگی، لیمو شیرین، پرتقال، لیمو ترش و … است.

⦁ کلم بروکلی

یکی از سبزیجاتی است که خواص آن حد و حصری ندارد کلم‌بروکلی است. این کلم سبز رنگ از آنتی‌اکسیدان، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم و … سرشار است که منبعی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌باشد. برای جذب بیشترین میزان خواص کلم‌بروکلی بهتر است آن را خام‌تر مصرف کنید.

⦁ زنجبیل

این گیاه نیز از مواد باارزشی است که فواید بسیاری دارد. گیاه زنجبیل ضدعفونی کننده و ضدالتهاب و یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است. از این گیاه می‌توان به عنوان طعم‌دهنده یا دمنوش استفاده کرد. طبع گرم زنجبیل باعث می‌شود مصرف آن برای روزهای سرد سال به گرم نگه داشتن بدن کمک کند. هم‌چنین برای درمان سرماخوردگی از زنجبیل استفاده می‌شود.

⦁ اسفناج

اسفناج نیز از سبزی‌های ارزشمندی است که طیف وسیعی از افراد با مصرف آن می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنند. اسفناج دارای موادی مانند ویتامین‌های A و C، آهن، منیزیم، ویتامین B6، ویتامین 2 Bو کلسیم است. اسفناج به طراوت بخشیدن پوست و مو نیز کمک می‌کند.

⦁ سیب‌زمینی شیرین

این نوع از سیب‌زمینی از ماده‌ای به نام بتاکارون سرشار است. بتاکارون نوعی رنگ‌دانه نارنجی است که در گیاهانی مانند هویج و کدو تنبل نیز وجود دارد. این ماده به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند و در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید از پوست مراقبت می‌کند.

⦁ فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه قرمز هم مانند مرکبات و میوه کیوی از ویتامین C سرشار است. کسانی که به دلایل مختلف از خوردن میوه‌ها (برای دوری از قند میوه‌ها) پرهیز می‌کنند فلفل دلمه‌ای قرمز خوراکی خوش‌طعم و جایگزینی مناسب برای آن‌ها است. این ماده را می‌توان در غذا، خام یا در سالاد مصرف کرد. ویتامین C علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن به تقویت لثه‌ها و در نتیجه سلامت دندان‌ها نیز کمک می‌کند.

⦁ زردچوبه

زردچوبه که در میان ایرانی‌ها به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل ماده ای به نام کورکومین است. این ماده برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است. مصرف زردچوبه در کاهش التهابات و بهبود چربی خون بالا موثر است.

⦁ چای سبز

شاید برای‌تان این سوال پیش بیاید که تفاوت چای سبز و چای سیاه در چیست. چای سبز و چای سیاه هر دو دارای ماده‌ای به نام فلاونوئید هستند اما چای سبز به دلیل فرآوری متفاوتش دارای آنتی‌اکسیدان قوی‌ای به نام اپی گالوکاتچین (EGCG) است و این موضوع باعث می‌شود در جایگاه بالاتری نسبت به چای سیاه قرار داشته باشد. هم‌چنین چای سبز کافئین کمتری نسبت به چای سیاه دارد. از طرفی چای سبز مقدار زیادی آمینواسید ال‌ـ‌تیانین دارد که به تولید ترکیبات ضدمیکروب کمک می‌کند.

⦁ سیر

سیر برای پیش‌گیری از بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و عفونت دستگاه تنفسی بدن کمک می‌کند. هم‌چنین برای اعضای مختلف بدن مانند روده‌ها، معده، خون، کلیه و … مفید است. خواص درمانی و دارویی سیر بسیار زیاد است. سعی کنید میزان معقولی از این ماده ارزشمند را در مصارف روزانه خود قرار دهید.

⦁ ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند تن، ساردین و موارد دیگر از لحاظ دارا بودن اسیدهای چرب امگا3 بسیار غنی هستند. امگا3 از بیماری روماتیسم مفصلی که یک نوع بیماری خودایمنی است پیش‌گیری می‌کند و علاوه بر این بسیار مفید است. در بیماری‌های خودایمنی سیستم ایمنی بدن به اشتباه به اعضای سالم بدن حمله می‌کند. درهنگام مصرف غذاهای دریایی تعادل بیشتری برقرار کنید چرا که جیوه که عنصری خطرناک است در غذاهای دریایی به میزان متفاوت وجود دارد.

اسیدهای چرب امگا 3 از چربی‌های ضروری برای بدن انسان است اما در بدن ساخته نمی‌شود بنابراین باید از منایع بیرونی تهیه شود.

⦁ عسل

عسل ماده‌ای بسیار مفید و بسیار خوش‌مزه است. تاثیرات و فواید عسل چشم‌گیر و زیاد است. از جمله مواردی که عسل برای آن‌ها فایده دارد می‌توان به چند مورد زیر به صورت مختصر اشاره کرد. هم‌چنین از عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی استفاده می‌شود.

  • رفع التهابات بدن
  • انرژی‌بخشی به بدن و تقویت سیستم ایمنی
  • دوست دستگاه تنفسی
  • تکسین دردهای معده
  • شادابی پوست
  • درمان عفونت‌های قارچی
  • و بسیاری دیگر.

⦁ تخمه آفتاب‌گردان

این نوع از تخمه از ویتامین E غنی است. ویتامینی که موجب از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌شود. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که از بدن هنگام تماس با آلودگی‌ها یا هنگام تجزیه غذاها تولید می‌شود. این رادیکال‌ها موجب انواع بیماری‌ها و آسیب به سلول‌ها می‌شود. از تخمه آفتاب‌گردان می‌شود در هنگام صبحانه، در سالاد یا به صورت جداگانه مصرف کرد.

⦁ بادام

ویتامین E در بادام درختی نیز به وفور یافت می‌شود. علاوه بر این بادام درختی منبع خوبی برای کلسیم، منگنز و منیزیم است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن کارساز است.

⦁ ماست

ماست منبعی عالی برای ویتامین دی است. ویتامین دی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به جذب کلسیم هم کمک می‌کند. ماست برای سیستم گوارشی بدن نیز مفید است. سعی کنید از ماست‌های پروبیوتیک که دارای باکتری‌های فعال هستند و به شدت برای سلامتی بدن مفید هستند استفاده کنید.

⦁ کیوی

کیوی بسیار میوه خوش‌طعم و مغذی است. مواد مغذی موجود در کیوی شامل فولات، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین K است. این میوه برای شادابی و زیباسازی پوست بسیار فایده دارد و در درمان انواع بیماری‌ها موثر است.

⦁ مرغ

حتما می‌دانید که یکی از غذاهایی که مصرف آن در هنگام بیماری توصیه می‌شود سوپ مرغ است. گوشت مرغ و بوقلمون منبعی غنی برای ویتامین B6 است. مصرف مرغ در دوران سرماخوردگی به علت دارا بودن آمینواسید سیستئین به رفع التهاب در قسمت نای کمک می‌کند. هم‌چنین آب مرغ به علت داشتن ژلاتین، کندروایتین و مواد دیگر برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

⦁ بلوبری

بلوبری میوه‌ای از خانواده توت‌ها است. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است که برای دستگاه ایمنی بدن بسیار مفید است و هم‌چنین به بهبود عملکرد دستگاه تنفسی کمک می کند. بسیاری از مواردی که در این لیست ذکر شد دارای آنتی‌اکسیدان بودند. اما آنتی‌اکسیدان‌ها چیستند؟

آنتی‌اکسیدان چیست؟ و چه فایده‌ای دارد؟

آنتی‌اکسیدان‌ها نوعی از ترکیبات هستند که قادرند اکسیداسیون یعنی ترکیب اکسیژن با عناصر دیگر را تحت کنترل بگیرند و با آن مقابله کنند. در طی فرآیند اکسیداسیون رادیکال‌های آزاد تشکیل می‌شوند که پیش تر از ضررهای آن گفتیم. از جمله ویتامین‌هایی که آنتی‌اکسیدان هستند ویتامین E و ویتامین C است.

مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی بدن چه چیزهایی را شامل می‌شود؟

متاسفانه امروزه مواد غذایی که برای سلامتی مضر هستند بسیار زیاد و در دسترس هستند. انواع فست‌فودها، غذاهای آماده، غذاهای یخ‌زده، مواد شیرین و چرب و … همه باید به اندازه و طبق تعادل مصرف شوند. البته مصرف هیچ‌کدام از این موارد توصیه نمی‌شود. اگر به فست‌فودها علاقه‌مند هستید سعی کنید در خانه و از موادی که از سلامت آن‌ها مطمئن هستید برای تهیه آن‌ها اقدام کنید یا مصرفشان را به حداقل برسانید. مصرف الکل و دخانیات نیز تاثیرات واضح و شدیدی روی دستگاه ایمنی بدن و سلامتی انسان و اطرافیان می‌گذارد. برای تندرستی و دوری از بیماری‌ها، ورزش کردن را فراموش نکنید.

در این مقاله دریافتیم که اصولا مواد طبیعی و تازه تا چه حد بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامتی انسان اثرگذار هستند. در مقابلِ این غذاها موادی هستند که سلامتی انسان را به خطر می‌اندازند و موجب بروز بیماری‌های متفاوت و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. سعی کنید از میوه‌ها، سبزیجات و مواد طبیعی تازه مصرف کنید و روی چیزهایی که میل می‌کنید حساسیت ویژه‌ای داشته باشید. بدن انسان روزانه به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی نیاز دارد تا رشد کند، زنده بماند و از خود محافظت کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر انواع ویروس‌ها و آلودگی‌ها از موارد گفته شده مصرف کنید اما از خاطر نبرید که هیچ چیزی را زیاد از حد مصرف نکنید. مصرف بی‌رویه ضررهایی نیز در پی خواهد داشت.