14 مورد از راهکارهایی برای شاد زیستن

در این مقاله می‌خواهیم به یکی از مهارت‌ها و ویژگی‌های مهم برای داشتن زندگی بهتر یعنی مهارت شاد زیستن و راهکارهای عملی شاد زیستن بپردازیم. شاد بودن یک مهارت است. برای یادگیری آن باید تمرین کرد. شادی و نشاط بهره‌وری انسان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و در داشتن جامعه‌ای سالم‌تر موثر است. روحیه شاد زیستن در همه افراد وجود ندارد اما نکته مهم این‌جاست که تمرین شاد بودن می‌تواند به ما کمک کند تا این ویژگی را در خود پرورش دهیم. با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین راهکارهای عملی شاد زیستن آشنا شویم.

شاد زیستن

شناخت هدف‌های مورد علاقه

آیا می‌دانید انجام چه کارهایی در زندگی به شما احساس شادی می‌دهد؟ چه چیزی سرحالتان می‌کند؟ چه کاری هیجان شما را بالا می‌برد؟ آیا کارهایی انجام می‌دهید که به آن‌ها علاقه دارید؟

یکی از راهکارهای عملی شاد زیستن این است که برای خودتان هدفی مشخص کنید. از فایده‌های مهمی که داشتن هدف برای‌تان به ارمغان می‌آورد موارد زیر است.

  • با فکر کردن به هدفتان احساس سرزندگی می‌کنید.
  • تلاش کردن برای رسیدن به هدف‌های‌تان برای‌تان خسته کننده نخواهد بود.
  • زمانی که به هدف‌های خود می‌رسید بیشتر احساس ارزشمند بودن می‌کنید.
  • داشتن هدف می‌تواند لحظات ناامیدی و غم را بدل به شادی کند.

البته بسیار دقت کنید که هدف‌گذاری‌های‌تان با کمک متخصصان و دست‌کم واقع‌بینانه باشند. از هدف‌های کوچک مانند انجام کارهای روزانه شروع کنید تا انرژی بیشتری دریافت کنید.

گذشته‌ها تمام شده‌اند

یکی از مواردی که باعث ناراحت شدن افراد می‌شود فکر کردن به خاطرات گذشته، خطاهای گذشته، شکست‌های گذشته و از دست رفتن زمان‌های پیشین است. خیلی ساده به شما می‌گوییم که فکر کردن به گذشته و زندگی کردن با آن یک انتخاب است که از طرف شما صورت می‌گیرد.

شما می‌توانید انتخاب کنید که به جای غصه خوردن برای اتفاقاتی که به هیچ‌عنوان راهی برای جبران و برگشت‌شان نیست، انتخاب کنید تا برای به وجود آوردن تغییراتی هر چند کوچک در روزهای تلاش کنید تا در سال‌های آینده بتوانید پیشرفت بیشتری را رقم بزنید. در این صورت برای نمونه در دو سال آینده دیگر از گذشته خود غمگین نخواهید بود چرا که می‌دانید با رقم زدن تغییرات کوچک، مسیر بزرگی را طی کرده‌اید.

کار کردن روی نقاط قوت و تقویت نقاط منفی

از زمانی که انسان به دنیا می‌آید تا زمانی که از دنیا می‌رود، مدام در حال یادگیری است. باور این موضوع بسیار مهم است که در تمام لحظه‌ها و در تمام سال‌ها باید یاد بگیریم. بعضی از افراد این را باور می‌کنند که همین هستند و قابل تغییر نیستند! چنین چیزی بی‌شک ممکن نیست. اگر احساس می‌کنید نقاط ضعفی دارید که موجب ناراحتی شما می‌شوند به مرور زمان و با یادگیری مهارت‌های کوچک تلاش کنید تا آن‌ها را به نقاط قوت خود تبدیل کنید و از طرف دیگر به همین صورت روی نقاط مثبت خود بیشتر کار کنید.

وجود مشکلات کاملا طبیعی است!

این یک واقعیت است که هیچ کسی در جهان بدون مشکلات و نگرانی‌ها زندگی نمی‌کند! هر کسی با توجه به نوع شرایط زندگی‌اش مشکلات خاص خودش را دارد. بنابراین باید این مهارت مهم را یاد بگیرید که چگونه در مواجه شدن با مشکلات به جای غصه خوردن دنبال راه حل بگردید. حل بعضی از مشکلات زمان بیشتری نیاز دارد. می‌توانید برای پیدا کردن راه‌حل با افراد قابل اعتماد مشورت کنید، ابعاد مسئله را بسنجید و برای حل مشکل موجود برنامه‌ای بریزید.

روابط صمیمی

سعی کنید دست‌کم با چندین نفر رابطه صمیمی و نزدیکی داشته باشید. این روابط به غیر از تمام منافعی که برای انسان دارد در هنگام ناراحتی‌ها می‌تواند به روحیه انسان کمک کند. وقتی شما با چند نفر (چه در خانواده چه دوستان مطمئن) صمیمی باشید آن‌ها در هنگام فشارهای شما گوش شنوایی خواهند بود. دلیل خیلی از ناراحتی‌ها بیان نکردن احساسات منفی است. وقتی احساسات خود را با دیگران بیان کنیم و هم‌دردی آن‌ها را احساس کنیم احساس رهایی بیشتری خواهیم داشت.

لذت بردن را یاد بگیرید

چیزهای زیادی در اطراف ما وجود دارد که ممکن است به مرور زمان نقش بی‌اهمیت و عادی پیدا کرده باشند. آن‌ها را کشف کنید و از وجودشان لذت ببرید. مانند طعم غذاها، نور خورشید، زیبایی‌های طبیعت، دوستان و خانواده و …

از خودتان مراقبت کنید

شما اولین و مهم‌ترین شخص در زندگی خود هستید بنابراین باید به بهترین نحو از خودتان مراقبت کنید. برای این کار ورزش کنید، تغذیه سالم داشته باشید، لباس‌های مورد علاقه خود را بپوشید، نگرانی‌ها و انرژی‌های منفی را از خوتان دور کنید و کارهایی از این دست برای زندگی سالم‌تر و شادتر انجام دهید. باور کنید یا نه، تغذیه، ورزش و نور خورشید به شدت روی احساس شادی و سبکی انسان تاثیرگذارند. بنابراین می‌توانید روزهایی را زیر نور آفتاب در کنار دوستانتان قدم بزنید و لذت ببرید.

برای آن‌که با تغذیه سالم زندگی شادتر و عمری سالم‌تر داشته باشید می‌توانید مقاله های دسته بندی تغذیه ( سلامت ) را مطالعه کنید.

شاد زیستن

دوستانتان را با دقت انتخاب کنید

یکی دیگر از راهکارهای عملی شاد زیستن پیدا کردن دوستانی سرزنده و بانشاط است. دوستان و اطرافیان نقش مهم و تاثیرگذاری در زندگی هر شخصی دارند بنابراین لازم است این افراد که بیشتر زمان‌های زندگی‌تان را با آن‌ها می‌گذرانید با دقت انتخاب کنید تا ویژگی‌هایی مانند امیدواری، روحیه شاد زیستن، تلاشگری، سرزندگی و … را در شما به وجود آورند. قدردان آن‌ها باشید و شما نیز چنین احساساتی را در آن‌ها زنده نگاه دارید.

مسئولیت‌پذیری

یکی از ویژگی‌های مهم افراد شاد و موفق داشتن احساس مسولیت‌پذیری برای کارهایی‌ست که انجام می‌دهند و تصمیماتی که می‌گیرند. اگر یاد بگیرید که مسئولیت کارهای‌تان را به عهده بگیرید زندگی و تفکر شما از این رو به آن رو می‌شود و با آگاهی و نشاط بیشتری روزهای‌تان را می‌گذرانید.

از بروز خودتان نترسید

خیلی از افراد به این دلیل که نمی‌توانند در کنار دیگران آن چیزی باشند که واقعا هستند احساس سرخوردگی و نارضایتی دارند. اگر چیزهایی را دوست دارید که دیگران به آن‌ها علاقه‌ای ندارند، اگر از بروز خود در کنار اطرافیانتان می‌ترسید پس بهتر است افراد دور و بر خود را تغییر دهید و از آن‌چه که هستید خجالت نکشید. این حق شماست که آن‌گونه زندگی کنید که دوست دارید.

یک مهارت ویژه

سعی کنید دست‌کم یک مهارت که به آن از همه بیشتر علاقه دارید انتخاب کنید و برای استاد شدن در آن تلاش کنید. برای این کار باید از معجزه تمرین کردن استفاده کنید. تمرین و تمرین و تمرین یک مهارت تا این‌که در آن به نقطه اوج خود برسید. هر چه بیشتر روی آن کار کنید قدرت شما در انجام آن بیشتر می‌شود و به این صورت می‌توانید در آن مهارت ویژه شکوفا شوید.

محیطی برای سرزندگی!

از دیگر راهکارهای عملی شاد زیستن این است که به اتاقتان، محل کارتان، خانه و آشپزخانه‌تان، به همه و همه اهمیت دهید. آن‌ها را با چیزهایی پر کنید که دوست دارید. علاوه بر رسیدگی به خودتان به محیطی که در آن زندگی می‌کنید هم رسیدگی کنید. همان‌طور که خودتان و افکارتان را تغییر می‌دهید آن‌ها را هم تغییر دهید. هر چه محیط کار و زندگی‌تان برای‌تان دوست‌داشتنی‌تر باشد احساس شادی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

هم‌دل باشید

همان‌طور که شما ناراحت، عصبانی یا آزرده می‌شوید دیگران هم دچار این حالات می‌شوند. مشکلات فقط در زندگی شما وجود ندارند. تمامی آدم‌ها با چیزهایی در حال دست‌وپنجه نرم کردن هستند که ممکن است آن‌ها را با دیگران درمیان نگذارند. با اطرافیانتان هم‌دل باشید و سعی کنید درک متقابل بیشتری از خود نشان دهید تا آن‌ها هم با یادگیری این موضوع در مواقع لازم به شما کمک کنند.

شاد زیستن

قدردان و مهربان باشید

این دو ویژگی در تمامی آدم‌های شاد پیدا می‌شود. اگر در اطرافتان کسی را می‌شناسید که همیشه شاد و پر از روحیه به نظر می‌رسند در رفتارهای آنان دقت کنید. متوجه می‌شوید که این افراد با دیگران مهربانند و نسبت به همه چیز احساس قدردانی دارند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود به جای غر زدن و شکایت کردن دنبال نکات شادی‌آور مسائل باشند. پس یکی دیگر از راهکارهای عملی شاد زیستن پرورش مهربانی و قدردانی بیشتر در خودتان است.