چگونه به خرید اینترنتی اعتماد کنیم؟

اعتماد

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم ؟ اعتماد به فروشگاه های اینترنتی شاید تنها مسئله ای باشد که مردم را در خرید آنلاین دچار تردید می کند. اما اگر اصول و قواعدی را در نظر بگیرید می توانید به سادگی نسبت به معتبر بودن و یا عدم اعتبار یک فروشگاه اینترنتی مطمئن شوید. در این مطلب نکات مهمی را درباره چگونگی اعتماد به فروشگاه های اینترنتی بیان می کنیم و شما می توانید با مطالعه این مطلب پاسخ سوال ” چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم ؟” را دریابید. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

1. نماد اعتماد الکترونیک

نماد اعتماد الکترونیک (E-Namad) نشانه‌ای نمادین است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، به کسب و کارهای  اینترنتی مجاز تعلق میگیرد. این نماد پس از بررسی وب‌سایت و احراز هویت و صلاحیت مالک آن (اعم از حقیقی یا حقوقی) صادر می‌شود.

در حال حاضر تنها فروشگاه‌هایی معتبر هستند که نماد اعتماد الکترونیک را از وزارت صنعت، معدن و تجارت، دریافت کرده‌اند. مرکز توسعه تجارت الکترونیک پس از بررسی فروشگاه اینترنتی و تطابق عملکرد آن با قوانین، نماد اعتماد الکترونیکی را به آنها اعطا می‌کند. این فروشگاه‌های اینترنتی، به طور مداوم تحت نظر این سازمان قرار دارند و در صورت تخطی از قوانین، نماد اعتماد آنها لغو خواهد شد.

این مرحله هم باید توجه داشته باشید که کپی کردن یک آیکون در سایت هم کار سختی نیست پس بهتر است برای اطمینان بیشتر به سایت www.enamad.ir مراجعه کرده و در لیست جستجو، نام فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود را جستجو کرده و از مورد تأیید بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 نکته مهم در بررسی این نماد این است که پس از کلیک بر روی نماد آن به یکسان بودن URL آن و آدرس وب سایت دقت کنید. همچنین توجه کنید که صفحه باز شده یک صفحه وب در مرورگر شما باشد، نه یک عکس!!

2- توجه به پروتکل https

یکی از فاکتورهای اعتماد به فروشگاه های اینترنتی وجود SSL در سایت است. هرگز از سایت هایی که پروتکل آن ها http  است و از SSL برای امنیت وب سایتشان استفاده نمی کنند، خرید نکنید. در https لایه امنیتی SSL به شما در یک خرید ایمن کمک می کند. وب سایت هایی که مجهز به SSL هستند در کنار URL آن ها یک آیکون قفل نمایش داده می شود.  علاوه بر اینکه وب سایت های فروشگاهی بدون پروتکل https فاقد اعتبار هستند، وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حریم خصوصی شما را به خطر می اندازد.

3- وجود راه های ارتباطی در سایت

وب سایت های فروشگاهی معتبر، چند راه ارتباطی برای کاربران فراهم می کنند و شما می توانید در صورت لزوم با آن ها تماس گرفته و سوالات و مشکلات خود را با پشتیبانی آن ها مطرح کنید. بنابراین وجود آدرس شبکه های اجتماعی، شماره تماس و سایر راه های ارتباطی در سایت یکی از نشانه های اعتبار وب سایت است. حتی وب سایت های فروشگاهی می توانند آدرس فروشگاه های حقیقی خود را در بخش فوتر سایت درج کنند.

4- درگاه پرداخت الکترونیک

امکان پرداخت از طریق درگاه پرداخت الکترونیک، یکی از مواردی است که به یک فروشگاه اینترنتی اعتبار بیشتری می‌بخشد و می‌تواند برای مشتری اطمینان خاطر بیشتری ایجاد کند. چرا که برای ارائه درگاه پرداخت الکترونیک ، قوانین خاصی رعایت می‌شود و مدارک شخصی و اعتبار بانکی مدیران وب‌سایت به دقت بررسی می‌شود و پس از تایید مدارک توسط بانک، این درگاه در اختیار مدیریت وب‌سایت قرار می‌گیرد.

درگاه‌های بانکی با استفاده از پروتکل‌های امن SSL، ارتباط شما را با بانک مورد نظر برقرار می کنند. برای اطمینان از امنیت درگاه، در هنگام پرداخت به نوار آدرس وب‌سایت بانکی که از طریق فروشگاه به آن متصل شده‌اید، دقت کنید. اگر در ابتدای آدرس عبارت https مشاهده شود، آن درگاه کاملا امن است. اما اگر در نوار آدرس صفحه بانک مورد نظر، عبارت http دیده می‌شود، هرگز اطلاعات حساب بانکی خود را در آن وارد نکنید.

5- پیگیری سفارش

فروشگاه‌ های اینترنتی موظفند پس از ثبت سفارش و پرداخت آنلاین مبلغ سفارش، با ارائه راهکار‌های آنلاین و غیر آنلاین، امکان پیگیری سفارش را برای خریدار فراهم کنند تا او بتواند از خرید خود و نحوه ارسال کالا اطمینان حاصل نماید. یک فروشگاه اینترنتی معتبر، پیگیری سفارش را برای مشتری‌های خود تسهیل می‌کند تا بتوانند در کمترین زمان پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.

6- عدم انتشار اطلاعات شخصی

اگرچه فروشگاه های اینترنتی برای ارسال کالای مورد نظر شما، نیاز به برخی اطلاعات شخصی شما دارند، اما در هنگام ثبت سفارش باید توجه کنید که اطلاعات شخصی و غیر ضروری خود را وارد نکنید. میزان درآمد ، شماره تلفن های اضافی ، شغل و هرگونه اطلاعاتی که در خرید شما تاثیر ندارد، در اختیار وب سایت های فروشگاهی قرار ندهید.

7- آیا جزئیات کالا به طور کامل مشخص شده؟

بهتر اصت اصلا به فروشگاه‌هایی که مشخصات کالا را گنگ یا ناقض معرفی کرده‌اند اعتماد نکنید. مثلا ممکن است شما دنبال گوشی موبایل با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی بگردید، اما فروشگاه یک گوشی با حافظه ۶۴ گیگابایتی به شما بفروشد. از آنجا که عموما بین چنین گوشی‌هایی دست کم ۲۰۰ هزار تومان تفاوت قیمت وجود دارد، ممکن است به محض مشاهده قیمت پایین‌تر برای خرید ترغیب شوید، اما بدانید که هیچ ارزانی در فروشگاه‌های آنلاین بی‌حکمت نیست. محصول مورد نظرتان ممکن است بدون گارانتی یا کد رجیستری برای فروش گذاشته شده باشد. برای همین بهتر است قبل از خرید همه این موارد را به دقت بررسی کنید.